هنر کاشی کاری معقلی را می قدرت تکمیل کننده امور آدرس مسجد توفیق مشهد و تزییناتی دانست که در گونه های نما سازیها و پوشش های فرنگی و داخلی به شغل گرفته میشود . از قرن چهارم و پنجم هجری برای خوشگل سازی و نما سازی ساختمانها ، از طریق تزیینات آجری بدور درج چینی بناها به کار گیری می گردیدهاست.
به کار گیری از هنر معقلی سازی که در اصل برای تزیینات نما چه در قسمتهای فرنگی و چه در بخشهای داخلی بناها به عمل می رود ، بعداز پیدایش هنرهای معرق و کاشی هفت رنگ در طی تیموریان عمومیت یافته میباشد . سابق ترین اشکال معقلی تا چندین روز قبل در بنای مسجد جامع گوهرشاد مشهد که مثلا اثر ها آن زمان میباشد ، وجود داشته رزرو مسجد توفیق مشهد و اخیرا نوسازی شدهاست
گره چینی :
در اکثری از بناهای اسلامی به ویژه در مساجد یکی تزیینات پر کاربرد ، نقوش هندسی موسوم به گره چینی میباشد که به اشكال ستارگان و خورشید بیشتر اعتنا داشته و خلال جنبه نورانیت و زیبایی آنان از زینت ستارگان تحت عنوان یکیاز علامت های آشکار آفریدگار خاطر گردیده است.
در قرآن واژه و کلمه شمس که از نشانهها پروردگار میباشد ۳۳ توشه تکرار گردیدهاست . در نقش های گره چه بر کاشی کاری ، چه منبت کاری و چه مقرنس و کاربندی کلیه نقوش عاقبت به شمسه شماره مسجد توفیق مشهد منتهی می گردند. نصیب عمده یک مسجد محراب آن میباشد و مقرنس یک تزئین پر رنگ برای یک محراب میباشد که ترکیبی از تمامی زیبایی ، شکوه و سر و سر میباشد.
گچبری:
گچبری در معماری مسجد اسلامی معمولا مسجد طالقانی مشهد تحت عنوان یک هنر سنتی استعمال می گردیده است. تزیینات گچبری در معماری مسجد جامع عتیق در شیراز ، مسجد جامع نائین ، بقعه دوازده امام در یزد ، منزل سبزپوشان در نیشاپور به قرن سوم و چهارم هجری برمی خواهد شد. گچبری مسجد جامع اصفهان را می شود به تیتر یکیاز مثال های شاهکار گچبری مسجدی اسم موفقیت.
هنر کاشی کاری معقلی را می قدرت تکمیل کننده امور آدرس مسجد توفیق مشهد و تزییناتی دانست که در گونه های نما سازیها و پوشش های فرنگی و داخلی به شغل گرفته میشود . از قرن چهارم و پنجم هجری برای خوشگل سازی و نما سازی ساختمانها ، از طریق تزیینات آجری بدور درج چینی بناها به کار گیری می گردیدهاست.
به کار گیری از هنر معقلی سازی که در اصل برای تزیینات نما چه در قسمتهای فرنگی و چه در بخشهای داخلی بناها به عمل می رود ، بعداز پیدایش هنرهای معرق و کاشی هفت رنگ در طی تیموریان عمومیت یافته میباشد . سابق ترین اشکال معقلی تا چندین روز قبل در بنای مسجد جامع گوهرشاد مشهد که مثلا اثر ها آن زمان میباشد ، وجود داشته رزرو مسجد توفیق مشهد و اخیرا نوسازی شدهاست
گره چینی :
در اکثری از بناهای اسلامی به ویژه در مساجد یکی تزیینات پر کاربرد ، نقوش هندسی موسوم به گره چینی میباشد که به اشكال ستارگان و خورشید بیشتر اعتنا داشته و خلال جنبه نورانیت و زیبایی آنان از زینت ستارگان تحت عنوان یکیاز علامت های آشکار آفریدگار خاطر گردیده است.
در قرآن واژه و کلمه شمس که از نشانهها پروردگار میباشد ۳۳ توشه تکرار گردیدهاست . در نقش های گره چه بر کاشی کاری ، چه منبت کاری و چه مقرنس و کاربندی کلیه نقوش عاقبت به شمسه شماره مسجد توفیق مشهد منتهی می گردند. نصیب عمده یک مسجد محراب آن میباشد و مقرنس یک تزئین پر رنگ برای یک محراب میباشد که ترکیبی از تمامی زیبایی ، شکوه و سر و سر میباشد.
گچبری:
گچبری در معماری مسجد اسلامی معمولا مسجد طالقانی مشهد تحت عنوان یک هنر سنتی استعمال می گردیده است. تزیینات گچبری در معماری مسجد جامع عتیق در شیراز ، مسجد جامع نائین ، بقعه دوازده امام در یزد ، منزل سبزپوشان در نیشاپور به قرن سوم و چهارم هجری برمی خواهد شد. گچبری مسجد جامع اصفهان را می شود به تیتر یکیاز مثال های شاهکار گچبری مسجدی اسم موفقیت.